Forum Forum poświecone modyfikacji do gry mountblade
Forum of "With Fire And Sword mod"
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy  GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Skutecznosc broni palnej w XVII wieku

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum poświecone modyfikacji do gry mountblade Strona Główna -> Place for discussions about historical side of mod
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Manitas
Administrator



Dołączył: 12 Lip 2006
Posty: 348
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 14:21, 01 Lut 2007    Temat postu: Skutecznosc broni palnej w XVII wieku

Stwierdzenia o zabojczej sile recznej broni palnej wydaja mi sie podejrzane.
Czasy skutecznego stosowania broni palnej kojarzą mi sie raczej z okresem wojen napoleonskich i pozniej, niz z 17 wiekiem.

Krotkie przeszukanie zasobow sieci zaowocowalo znalezieniem nastepujacych faktow/mitow (*niepotrzebne skreslicTM)

- Bron palna dawala raczej efekt psychologiczny, niz wymierne straty w szeregach wroga
- Ilosc ofiar broni bialej znacznie przekraczala ilosc ofiar broni palnej
- Podczas szarzy 600 jazdy na szwedzkich muszkieterow, obrazenia odnosilo okolo kilkunastu jezdzcow.
- slady po kulach na wiekszosci egzemplarzy muzealnych zbroi sa to wgiecia, zdecydowana mniejszosc to slady przebicia.
- Celowanie z broni palnej jest stosunkowo mlodym wynalazkiem, z konca 18 - poczatku 19 wieku.

Osobiscie sklaniam sie ku raczej niewielkiej roli broni palnej na polach bitew 17w. Najskuteczniejsza bronia niewatpliwie byl muszkiet, z duzym kalibrem i ladunkiem prochowym, podobno mozna nim bylo skutecznie razic na odleglosc nawet 100 m, z drugiej strony wazyl on do 5 kg, a kazdy kto trzymal bron w reku wie, jak waga wplywa na celnosc.


Chetnie poznalbym opinie kogos kto wie wiecej na ten temat.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Tyrell
Noble



Dołączył: 18 Paź 2006
Posty: 79
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 19:15, 01 Lut 2007    Temat postu:

Cytat:

z drugiej strony wazyl on do 5 kg, a kazdy kto trzymal bron w reku wie, jak waga wplywa na celnosc.

Podejrzewam, ze to wlasnie z powodu ciezaru owczesnych muszkietow formacje piechoty uzywaly forkietow i berdyszy. Patrzac z tej perspektywy kwestie ciezaru mozna chyba spokojnie pominac.
Natomiast jesli chodzi o skutecznosci to przychylam sie do twojej opinii, ze byla ona w owym okresie minimalna. Na stronie o husarii zamieszczona jest calkiem interesujaca relacja Paska dotyczaca skutecznosci broni palnej. Z tego co pamietam za punkt przelomowy jesli idzie o skutecznosc ognia piechoty mozna uznac bitwe pod Gniewem choc nalezy pamietac ze wieksza skutecznosc nie wynikala wcale z poprawy celnosci owczesnej broni lecz byla zwiazana ze zmiana taktyki a scislej mowiac ze zwiekszeniem liczby strzelajacych jednoczesnie szeregow.
Cytat:

- Celowanie z broni palnej jest stosunkowo mlodym wynalazkiem, z konca 18 - poczatku 19 wieku.

Z tego co pamietam repliki muszkietow Shula pochodzace z pierwszej polowy XVIIw sa zaopatrzone w muszki i szczerbinki choc oczywiscie bardzo prymitywne. Dlatego wydaje mi sie ten argument mozna rowniez obalic. Zupelnie inna kwestia jest to w co celowano, gdzies czytalem ze w tamtym okresie w czasie walk z jazda piechota celowal glownie do koni gdyz byl to cel wiekszy a wyeliminowanie konia bylo jednoznaczne z pozbyciem sie jezdzca no i wprowadzalo rowniez pewne zamieszanie w szeregach nacierajacej jazdy. Nie wiem ile jest w tym prawdy ale warto o tym pamietac.
Podsumowujac wydaje mi sie ze nie powinnismy przeceniac skutecznosci ognia owczesnej piechoty, z drugiej jednak strony nalezy pamietac iz w grze nie jestesmy w stanie symulowac tak duzych potyczek jak starcia calych armii wiec nalezy poprawic skutecznosc strzelcow tak by to zrownowazyc.

Pozdr
Tyrell


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Beleg
Rotamaster



Dołączył: 12 Lip 2006
Posty: 289
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Czw 21:10, 01 Lut 2007    Temat postu:

Co do wiekszosci twierdzen- masz racje. Ale to:
Cytat:
- Ilosc ofiar broni bialej znacznie przekraczala ilosc ofiar broni palnej

To bzdura, kilka razy spoptkalem sie z takimi stwierdzeniami w róznych opracowaniach. Gdyby tak bylo nie mielibysmy przypadków poddawania sie armii którym skonczyl sie proch (juz w polowie XVI w. bylo to powodem niejednej kleski- dowódcy wydanie bitwy w takich warunkach uwazali za samobójstwo- i mieli racje, jak pokazala np.Poltawa). Juz w XVII w. gros ofiar to wlasnie efekt ostrzalu broni palnej, u nas moze troche mniej, ale to zasluga licznej kawalerii i, co za tym idzie, dlugiego poscigu.
Kluczem do skutecznosci broni palnej byl sposób jej uzycia, który eliminowal inne wady (przerazajaca niecelnosc, powolnosc ladowania), a chodzilo o ustawienie wielkich formacji strzeleckich, oddajaych salwy zamiast przypadkowego ognia. Dzieki kilkunastu rzedom muszkieterów mozna bylo prowadzic prawie nieprzerwany ogien, oczywiscie pod warunkiem ze przeciwnik nie poruszal sie zbyt szybko (dlatego karakol i kotrmarsz byly tak nieskuteczne przeciw husarii- zanim drugi szereg zdazyl sie zmienic juz mial kpie w plecach). inna metoda, "napadów ogniowych (zastosowal ja Gustaw Adolf) byla skuteczna jesli chcialo sie wyzyskac "momentum", ale nieprzystosowana do dlugich pojedynków ogniowych. Oczywiscie pamietajmy ze strzelano do wielkich formacji, zabijanie poszczególnych celów bylo juz zadaniem wyspecjalizowanych strzelców, zazwyczaj z bronia gwintowana- w XVIIw. jeszcze nielicznych.
Jak wiadomo M&B nie jest gra stworzona dla wielkich mas ludzi, tak wiec nalezaloby nieco zwiekszyc celnosc broni palnej.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Manitas
Administrator



Dołączył: 12 Lip 2006
Posty: 348
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 12:40, 04 Lut 2007    Temat postu:

W takim razie zapraszam do testowania w praktyce, i wyrazania opinii na ten temat.
Kolejna wersja jest dostepna w Komitecie od paru dni.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Tyrell
Noble



Dołączył: 18 Paź 2006
Posty: 79
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 13:22, 06 Lut 2007    Temat postu:

Testowalem to demo ktore zamiesciles i udalo mi sie zauwazyc jeden bug na mapie glownej. W okolicy Four Way Inn jest brod z ktorym AI zupelnie sobie nie radzi, bez przerwy podjezdza i zawraca, podjezdza i ........ itd. Podejrzewam ze chodzi jedynie o ksztalt linii brzegowej rzeki wiec moze uda sie to w miare szybko poprawic.
Sprawa druga czyli bron palna.
Patrzac z perspektywy gracza, bylem naprawde mile zaskoczony kiedy zaczalem uzywac pierwszego pistoletu. Nieco ponad polowa pociskow wystrzelonych z odleglosci 5-10 m dosiegla celu. I tak powinno byc, niestety byl to pistolecik bardzo tani i przez to tak wspaniale "niecelny".
Generalnie uwazam ze skutecznosc broni palnej, tej z wyzszej polki w rekach gracza jest zbyt duza, jednak biorac pod uwage ostateczne wyniki starc musze stwierdzic, ze mimo wszystko sprawdza sie chyba niezle szczegolnie biorac pod uwage niezbyt dopracowane AI. Niestety znowu cos za cos.
Tak wiec dla mnie jest chyba ok, choc jeszcze bede testowal bo na razie ilosc prob nie byla wystarczajaca by wysnuc jakies ostateczne wnioski.
Natomiast bardzo mi sie spodobal pomysl podniesienia wartosci charge dla koni tego mi naprawde brakowalo, choc dobrze by bylo gdyby i kon ponosil jakies minimalne obrazenia podczas takiego ataku, o ile to oczywiscie mozliwe.

Pozdr
Tyrell


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Manitas
Administrator



Dołączył: 12 Lip 2006
Posty: 348
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 16:44, 07 Lut 2007    Temat postu:

Nie jest mozliwe zeby kon odnosil obrazenia podczas szarzy, dlatego ze nie da sie na razie przechwycic skryptem momentu i uczestnikow zderzenia. Moze kiedys.

Co do broni wydaje mi sie ze ta najcelniejsza (95+) powoduje zbyt duzo 'przypadkowych' trafien w glowe z duzej odleglosci. Trzeba tez bedzie smniejszyc im predkosc pocisku - strzelajac z gory na dol kule przechodza przez przeciwnika nie robiac krzywdy, dlatego ze najpierw lapia kolizje z ziemia.

Mapa - rzeczywiscie mialem problem kiedy ja robilem, wejscie w vertexmode powodowalo natychmiastowy crash. Na nowym sprzecie nie mam tego problemu wiec bede mogl to poprawic.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum poświecone modyfikacji do gry mountblade Strona Główna -> Place for discussions about historical side of mod Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Regulamin